Yaşam

Japon tasarımcı, Türkiye'yi Anadolu'yu resmeden gezmen amcasının eserleriyle yad ediyor

Japon tasar çizimci Hoşino Şooko, amcası Miyazawa Takaşi'nin Anadolu'yu dolaşarak resmettiği 40 salname eserleriyle Türkiye'yi anıyor.

Japon tasarımcı, Türkiye'yi Anadolu'yu resmeden gezmen amcasının eserleriyle yad ediyor
21-06-2022 12:03
Tokyo

Yaşamını 2019'da yitiren Japon ressam Miyazawa'nın "Türkiye seyahatleri" esnasında resme döktüğü dirim izlenimleri hükûmet merkezi Tokyo'da sergilendi.

Serginin küratörü tasar çizimci Hoşino, ressam amcasının eserlerinin, Yunus Emre Enstitüsünde (YEE) ziyarete açılmasının peşi sıra Miyazawa'nın öyküsünü, sanatseverlerin dip nazarıitibar gösterdiği eserlerin tasnifini ve Türkiye'ye müteveccih düşüncelerini AA muhabirine değerlendirdi.

Miyazawa'nın, Türkiye'yi özetleyen eserlerini en evvela skeç, karakalem emek harcamaları yerine hazırladığını kaydeden Hoşino, amcasının seyahatlerinde kişilerin çevresine "acaba ne çiziyor sanarak nikbet yazar toplandığını" aktardı.

İtalya'dan Afganistan'a sert aşırı iklim gezen Miyazawa'da en aşırı bulaşık bırakan ülkenin Türkiye bulunduğunu tamlayan Hoşino, "Türkiye'den im çıkartması lüzum kariyerinde lüzum karakterinde iri izler bıraktı." dedi.

Türkiye'de Miyazawa'nın günce yaşamının detaylarını gözlemleme fırsatı elde ettiğini kail Hoşino, "Kimi devir füru kimisi devir anneler kimisi devir mahallenin delikanlıları toplanırmış. Bazen lezzetli atışmalar da yaşanıyormuş." ifadelerini kullandı.

İnce mahsus bardakta Türk çayı

Kendisi rüştiye öğrencisiyken amcasının ilkin kat Türkiye'ye gidip geldiğini dile getiren Hoşino, "Miyazawa amcam ilkin Türkiye'ye gidip geldiğinde, evde ilkin işi diya makinası kurup, herkesi oturtup, çekmiş olduğu fotoğrafları aileye açıklamak olmuştu." dedi.

Amcasının, maceralarını, slaytları gösterirken "Burada şöyleki oldu, bu fotoğrafta şuradaydık" sanarak etraflıca ve hararetli birlikte biçimde anlattığını hatırladığını tamlayan Hoşino, "slaytlı anlatımın, izleyenlerin içerisine işlediğini" söyledi.

Güzel Sanatlar Üniversitesini seçmeden ilkin istişare etmek düşüncesince amcasının evine gittiğini kaydeden Hoşino, değme misafirliğe gidişinde Miyazawa'nın, Türkiye'den almış olduğu çayı müeddep mahsus bardaklarla ağırlama ettiğini anlattı.

Masalların ortamında birlikte ülke

Slaytların ve hikayelerin "amcasının filtresinde gır gır bir vaziyete geldiğini ve aklında arazi ettiğini" dile getiren Hoşino, "Amcamın bana anlattığı, masalların içerisinden çıkmak üzere birlikte ülkeydi. Şu anda da siyasi gücüyle, arsıulusal ilişkilerdeki durumuyla şimdi değişik birlikte konumda." dedi.

Hoşino, vesile bulunca Türkiye'yi dolanmak istediğini belirterek amcasının dolaştığı bölgelere gitmek, o bölgelerin nite değiştiğini değerlendirmek ve Türkiye'de gözlemlediği yerlerde asar istihsal etmek istediğini anlattı.

Türkiye'nin nice sahasını yansıtan ve günümüze artan eserlerin, Miyazawa ve eşinin vefatının akabinde "gün yüzü görmesi" düşüncesince birlikte müddet düşündüğünü kaydeden Hoşino, eserlerin bağış edilmesi konusunu birlikte müddet değerlendirdiğini söyledi.

Hak etmiş olduğu kıymeti gördü

Hoşino, "Bizim elimizde de dursa, tığ ölünce bu asar birlikte biçimde ayrı maada apayrı bölgelere gider, namevcut olur, kaybolurlar. Eserlerin ayrılması, düzenlenmesi, listelenmesi bana düştü. Düşündüğümüzde, Japonya'da bu eserleri en iyi koruyup erbap çıkabilecek, Türk Büyükelçiliği sanarak düşündük." dedi.

Miyazawa'nın şimdi ilkin hazırladığı im kataloğuyla Türk Büyükelçiliğine başvurduğunu kaydeden Hoşino, Türkiye'nin Tokyo Büyükelçisi Korkut Güngen'in takdiriyle, eserleri Büyükelçiliğe bağışladıklarını söyledi.

Hibe edilmesi sonrasında, eserlerin, YEE Tokyo'da sergilenmesinden iri cümbüş duyduğunu dile getiren Hoşino, erbap çıkılması ve doğruluk etmiş olduğu kıymeti görebilmeleri düşüncesince kişilerin önüne sunulabilmesinin kendisini içten etkilediğini belirtti.

SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?